Arriba la III edició de Som terra de safrà

10/11/2017

Arriba la III edició de Som terra de safrà

Per tercer any consecutiu, la vila de Santa Coloma de Queralt celebrarà una nova edició de la festa Som terra de safrà, una jornada que segueix amb l’esperit amb el qual nasqué: recuperar, divulgar i promocionar una part del llegat històric i etnogràfic al voltant del safrà. La relació entre Santa Coloma i el safrà s’inicia ja en l’època medieval, i si bé ha sobreviscut fins a l’actualitat, en els últims anys s’ha reprès amb força.

Aquesta tercera edició havia de celebrar-se el divendres dia 10 i dissabte 11 de novembre, però davant els greus esdeveniments que ha patit el nostre país en els darrers dies, des de l'organització s'ha cregut oportú traslladar les activitats del dissabte a la tarda a diumenge al matí. Així doncs, les activitats de Som terra de safrà s'iniciaran el divendres a la tarda amb una visita i degustació a Cal Pastoro, un petit negoci familiar que elabora els seus productes de forma ecològica i sostenible, i on aprendrem alguns dels usos que podem donar al safrà. A les 8 del vespre, l'Obrador Edèndum, editorial colomina promoguda per la Fundació Quer Alt, presentarà el llibre El Safrà. Secrets d'una espècia valuosa què és el primer volum de la col·lecció Quaderns de cultura que l'Obrador Edèndum vol dedicar a temes d'actualitat que, alhora, puguin tenir un interès local i comarcal. Aquest primer volum, dedicat al safrà, obeeix a una de les inquietuds actuals de la vila i revela alguns dels aspectes secrets de l’ espècia valuosa: intrigues del passat en la seva comercialització, propietats insòlites per explotar i aplicacions insospitades que ben poca gent coneix.

El dissabte, al matí, a l’emblemàtic espai del Castell dels Comtes de Santa Coloma, s’hi podrà gaudir de la cuina i la gastronomia catalana amb el talent d'en Pep Nogué, cuiner de llarga trajectòria i que actualment col·labora al programa Suplement de Catalunya Ràdio i la revista “Cuines”, un personatge polifacètic que ens cuinarà no només plats amb safrà sinó que també ens ensenyarà com treure profit de la nostra cuina. Seguirà a en Pep Nogué, la també coneguda Mariona Quadrada, amb molts anys d'experiència i autora del blog “La cuina de casa”, que ens descobrirà tot un món al voltant del safrà. A més a més, el públic podrà degustar exclusives elaboracions amb safrà creades per productors colomins i maridades amb cervesa artesana local, Segarreta, i vins de la DO Conca de Barberà.

Durant tot el matí, a la Plaça de l’Església, es gaudirà de la Mostra de Productes Agroalimentaris de la Conca de Barberà i la Baixa Segarra, mercat de productes elaborats de forma artesana i de km0, molts d’ells, per productors reconeguts de la comarca i amb una llarga experiència. Els productors, comerciants i restauradors colomins participaran a la jornada oferint productes i menús elaborats especialment per aquest dia, amb el safrà com a ingredient estrella. Altres activitats complementàries de la jornada seran representacions teatrals, visita guiada al call i a Cal Jaume Punto, recollida de flors de safrà i esbrinament a càrrec d’un productor local i la presentació de la jornada a càrrec de Maria Josep Estanyol, professora de la UB, que ens parlarà sobre els jueus de Santa Coloma de Queralt. Els més petits de casa també poden gaudir de la festa ja que, a les 11 del matí, l'Esplai Cal Nialet ha preparat un taller d'art urbà, on aprendran què és el safrà tot pintant i a les 12, a la Plaça de l'Església, els espera una bona diversió amb el teatre infantil Gresca Fresca, una taverna de barri amb un menú esbojarrat de jocs, danses i cançons amb la Companyia de Parranda. A mitjanit, al Teatre Municipal l'Estrella podreu ballar amb les cançons dels anys 70 i 80 a la Festa Remember, i seguidament continua la festa amb Minitaks.

Diumenge al matí, a partir de 2/4 de 12, la xef Anna Pascual acompanyada de Josep Lahuerta, tots dos del Molí del Mallol de Montblanc, ens ensenyaran com cuinar Vieires amb crema de safrà. A 2/4 d'1 del migdia, tindrà lloc la presentació del llibre El Canvi Global a càrrec de Jesús Gelida i Rubén Simó. A la 1 del migdia s'entregaran els premis del 1r Concurs de Licor de safrà i Ratafia. La jornada acabarà amb l'elaboració d'un plat de mandonguilles amb safrà per les bloggers Bet Florensa i Teresa Farré.

Us recordem que al llarg de tota la jornada, podreu participar al concurs d’instagram, on busquem imatges relacionades amb el safrà i la festa.

La programació i tota la informació sobre la jornada es pot consultar a la pàgina www.somterredesafra.cat. També a les xarxes socials: facebook (@turisme.scq), twitter (turismescq) i instagram (@turismescq).

Els dies 10, 11 i 12 de novembre, Santa Coloma de Queralt us espera per celebrar una jornada ben especial amb el safrà com a protagonista, no hi falteu!