La Baixa Segarra recorda a les víctimes dels camps de concentració

11/06/2019

La Baixa Segarra recorda a les víctimes dels camps de concentració

El passat dissabte 1 de juny, diferents municipis de la Baixa Segarra van homenatjar i recordar les víctimes de la deportació a camps de concentració nazi, en la que fou una jornada molt emotiva, dedicada a la memòria històrica i que tingué com a acte central la col·locació de cinc llambordes Stolpersteine, una a Vallfogona de Riucorb, una a Pontils i tres a Santa Coloma.

El memorial Stolpersteine és un projecte basat en la proposta de l'artista alemany Gunter Demnig i consisteix en col·locar una llamborda davant l'última casa que va habitar una persona víctima del nazisme. En aquesta llamborda hi consten diferents dades com el nom de la víctima, l'any de naixement, l'any de deportació, la data i el lloc de la mort o de l'alliberament. L'objectiu d'aquesta iniciativa és lluitar contra l'oblit i recordar les víctimes d'aquesta barbàrie perquè no es torni a produir mai més.

La col·locació de les llambordes a la Baixa Segarra ha estat promoguda pel Fòrum l'Espitllera amb la participació del Memorial Democràtic i amb la col·laboració dels diferents ajuntaments.

Si bé l'acte principal fou el dissabte 1 de juny, el divendres 31 de maig es realitzà una conferència a càrrec de Dory Sontheimer, autora de Les set caixes i de La vuitena caixa, que ens relatà la seva experiència personal quan, un cop morta la seva mare, descobrí unes caixes que contenien informació sobre la seva família, informació que li permeté esbrinar quin fou el destí de gran part de la seva parentela: la deportació i mort en camps de concentració o l'obligació de fugir a altres països pel seu origen jueu.

La jornada de dissabte es començà a Vallfogona de Riucorb amb la col·locació de la primera llamborda, la de Josep Bonell, seguí a Pontils amb la de Josep Sendra i a les 12 del migdia, a la Sala Gran del Castell, s'iniciava l'acte central amb la presència de la regidora de Cultura de l'Ajuntament de Santa Coloma, Sra. Angelina Nogués, que donà la benvinguda als assistents i  seguí amb les paraules del Sr. Jordi Font, director del Memorial Democràtic, i de Maria Garganté del Fòrum de l'Espitllera. Després dels parlaments institucionals, Sònia Mestre explicà la història del seu besavi que patí l'exili i la barbàrie dels camps. Després  familiars de les diferents víctimes participaren en l'homenatge, no només amb la seva presència, ben nombrosa, sinó també amb la intervenció d'un dels fills del deportat Joan Gassó, resident a França, que donà mostres d'agraïment per aquesta iniciativa que no oblida a les seves víctimes. Les notes de la coneguda obra  El cant dels ocells, interpretada al violoncel per Laia Bòria, posaven punt final a l'acte del castell, que seguí amb la col·locació de les llambordes. Al carrer de la Font, número 9, es col·locà la llamborda del deportat Magí Clarassó Ferrer, amb un breu parlament de la Sra. Gemma Domènech, directora general de Memòria Democràtica de la Generalitat, i acabaren acompanyats de la música de La llista de Shindler, interpretada per Maria Ferran i Irene Freixas. A continuació, a pocs metres, al número 14 del mateix carrer de la Font, es col·locà la del deportat Marià Tomàs Bartolí, amb unes paraules de la seva néta Montserrat Tomàs i d’Anna Esplugas i amb la interpretació de Wiegala d'Ise Weber, una cançó de bressol, interpretada per Joan Mestre i acompanyant amb la guitarra Roser Mestre. La tercera llamborda es col·locà a la plaça de l'Església, número 14, la del deportat Joan Gassó Nuet; allí es feu una cloenda musical amb el cant col·lectiu i l’acompanyament musical de Roser Mestre d'El cant dels ocells. Al costat de cada llamborda s'hi deixaren tres roses blanques i una llàntia encesa.

Fou un acte molt emotiu que aplegà força públic, des de veïns de Santa Coloma i rodalies, fins a les famílies dels deportats, alguns vinguts de França, institucions i associacions, tots aplegats per retre un sincer i sentit homenatge a les víctimes que visqueren el terror i la barbàrie dels camps de concentració, una jornada que volgué prendre consciència, reparar l'oblit i recuperar la memòria col·lectiva.

Autor fotografies: @IStolpersteine