Som Terra de Safrà

27/10/2016

Som Terra de Safrà

L’any 2015, l’Ajuntament de Santa Coloma de Queralt juntament amb diferents entitats de la vila posem en marxa el projecte “Som terra de safrà” amb l’afany de recuperar una part del nostre llegat històric i etnogràfic al voltant d’aquest cultiu. El motiu: la relació entre Santa Coloma de Queralt i el safrà, connexió que s’inicia a l’època medieval, i que en part, ha sobreviscut fins a l’actualitat.

En aquesta segona edició, es pretén emfasitzar un element que recull història, paisatge, patrimoni i identitat. Aquest nou protagonista és la gastronomia, la cuina. Perquè la cuina és un símbol d’identitat, és el mirall d’unes tradicions, d’unes maneres de fer, en definitiva, de la història d’un poble. Així doncs, el pròxim 12 de novembre, a Santa Coloma de Queralt, s’ha organitzat una jornada on descobrirem les característiques, l’ús i les formes d’utilitzar el safrà en la gastronomia catalana a través de la cuina en directe, el showcooking, que en serà l’activitat principal. Durant tot el dia, a l’emblemàtic espai del Castell dels Comtes de Santa Coloma, s’hi podrà gaudir del talent de cuiners i cuineres de llarg recorregut com Pep Trullols del Restaurant El Colomí, Maria Casajoanes de La Barbacana, Isabel Sitges del Forn Vell de Cervera, Elena Vidal de Sana Coctione, Carlos Barneda del Restaurant Sant Francesc , i el jove cuiner Joan Ollé, tots tres de Montblanc. A més a més, el públic podrà degustar exclusives elaboracions amb safrà creades per productors colomins. En el mateix espai, l’Associació d’ Hosteleria de la Conca de Barberà oferirà tasts de productes de temporada i del territori per promocionar el nou projecte comarcal  Sabors de la Conca de Barberà.

Durant tot el matí, a la Plaça de l’Església, es gaudirà d’un mercat de productes amb safrà i de km0 amb productors reconeguts com Formatges Sant Gil d’Albió, Aromis, L’Aresta Cooperativa, Maria Soler, La Segarreta, i molts d’altres. Els productors, comerciants i restauradors colomins participaran a la jornada oferint productes i menús elaborats especialment per aquest dia, amb el safrà com a ingredient estrella. Altres activitats complementàries de la jornada seran representacions teatrals, visita guiada al call, recollida de flors de safrà i esbrinament a càrrec d’un productor local, xerrades, tastet de ratafia casolana, taller infantil o correfoc.

La programació i tota la informació sobre la jornada es pot consultar a la pàgina www.stacqueralt.altanet.org i www.somterradesafra.wordpress.com. També a les xarxes socials: facebook (@turisme.scq), twitter (turismescq) i instagram (@turismescq).

En els propers dies publicarem el programa sencer de la jornada.